loader image

Studenții de la Mecanică au redesenat mașina ARO

Studenții de la specializarea Autovehicule Rutiere a Facultății de Mecanică a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI) au avut inițiativa de a redesena mașinile ARO. Sprijiniți de profesorii lor, aceștia au organizat în perioada 10 decembrie – 11 februarie 2013 o competiție de design auto intitulată „ARO Revolution” la care au participat 23 de candidați, elevi și studenți din toată țara, cu 143 de schițe.

Cele mai bune proiecte au fost premiate luni, 11 februarie, iar desenele participanților au fost expuse pe holurile Facultății de Mecanică. „Am avut o marcă ce a fost foarte cunoscută la noi în România și a ajutat foarte mult societatea, chiar în domeniul agriculturii, domeniul militar domeniul civil și al sănătății și din cauza asta am vrut să restîrnim intenția de a construi acest autovehicul la noi”, a detaliat  prof. dr. ing. Cezar Oprişan, decan al Facultăţii de Mecanică motivele pentru care facultatea a susținut acest proiect.

Premiul I, în valoare de 500 de lei, a fost acordat lui Silviu Ceaușu, student în anul al II-lea la Facultatea de Mecanică Iași. Acesta a mai primit și posibilitatea de a-și materializa ideea prin intermediul unui program Leonardo. Lui Mircea Răiescu de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași i-a revenit premiul al II-lea și echivalentul a 300 de lei. Andrei Butănescu din Drăgășani (jud. Vâlcea), elev în clasa a IX-a, a luat premiul al III-lea, de 250 de lei. Tudor Bura de la Facultatea de Arhitectură „G. M. Cantacuzino” a TUIAȘI a primit mențiune și 200 de lei. S-au acordat și două distincții aparte, astfel premiul special pentru cel mai tînăr participant i-a fost acordat lui lui Știrbu Radu, elev în clasa a X-a la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași. Mențiune specială a primit Gabriel Ciuraru din Bacău, un agent comercial care a participat, în afara concursului, doar din pasiune. Toți cei care au intrat în concurs au primit diplome de participare. „Noi am inițiat competiția ca pe un concurs intern, pentru a vedea și noi talentele studenților noștri  în domeniul designului auto. Însă a luat o amploare foarte mare și am avut desene și din Giurgiu și din partea Transilvaniei, foarte mult din partea Constanței de la liceul Mircea cel Bătrîn”, a explicat prof. dr. ing. Cezar Oprişan, decan al Facultăţii de Mecanică.

studentii-de-la-mecanica-au-redesenat-masina-aro

Din juriu au făcut parte prof. dr. ing. Cezar Oprişan, decan al Facultăţii de Mecanică în calitate de preşedinte, prof. dr. ing. Doru Paul Bârsănescu de la Facultatea de Mecanică, prof. dr. Corneliu Ciobănaşu de la  Facultatea de Arhitectură Facultatea de Arhitectură „G. M. Cantacuzino” și Nistor Gabriel Calancea și Andrei Donţu, studenți în anul al II-lea la specializarea Autovehicule Rutiere a Facultății de Mecanică. „Am analizat pe calculator proiecții pe ecran mare și fiecare a stabilit cîte un punctaj. După ce s-a stabilit acest punctaj am reanalizat desenele ca să mai vedem formele, fiindcă nu suntem contabili, suntem o comisie de analiză. Dar toate desenele erau foarte plăcute”, a explicat prof. dr. ing. Cezar Oprişan procesul de selecție.

Cu mașina 4×4 la licență

Proiectul cîștigător urmează să fie materializat de către o echipă de studenți de la mai multe facultăți ale TUIAȘI, din care va face parte și studentul care a desenat prototipul. „Studenții vor să facă această mașină la proiectul de diplomă, dar cu posibilitățile lor. Și dacă vor, îl pot realiza. Noi, facultatea, vrem să îi ajutăm cu sponsorizări pentru a pune în aplicare acest proiect. Vom face o echipă, evident, fiindcă o mașină nu o putem face cu un singur student, fiindcă automobilul este o construcție complexă are și mecanică, și electronică, și design”, a susținut decanul facultății de Mecanică.

Schițele au fost realizate de către participanți atît pe calculator, cît și ca desene de mînă color și/ sau alb-negru. Potrivit regulamentului de concurs, acestea au trebuit să pornească de la un model de bază care să respecte anumite criterii de proiectare conforme cu automobilele originale. Schițele au trebuit să cuprindă minim trei vederi (trei faţă, trei lateral şi trei spate), pentru fiecare model (tip) de vehicul ales, iar prototipul desenat a trebuit să fie realizabil din punct de vedere tehnologic cu îndeplinirea condiţiilor minime de securitate (bară faţă / spate şi rolbar).

Uzina ARO a fost înființată în 1957 la Cîmpulung-Muscel și a produs autovehicule de teren pînă în 2003, cînd a fost preluată de compania americană „Cross Lander”, care a vîndut, ulterior, echipamentele.

Lista premianților

  • Premiul I – Silviu Ceaușu, anul al II-lea, Facultatea de Mecanică Iași
  • Premiul al II-lea – Mircea Răiescu de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași
  • Premiul al III-lea – Andrei Butănescu din Drăgășani (jud. Vâlcea), elev în clasa a IX-a
  • Mențiune – Tudor Bura de la Facultatea de Arhitectură „G. M. Cantacuzino” a TUIAȘI
  • Mențiune specială – Gabriel Ciuraru din Bacău
  • Premiul special pentru cel mai tînăr participant – Știrbu Radu, elev în clasa a X-a la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași
TUIASI Logo
Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi Iaşi
TUIASI este printre primele instituții de învățămînt superior de profil tehnic din țară și se încadrează în categoria universităților de cercetare avansată și educație.