loader image

Deschidere de an universitar la TUIAȘI. Între PRIETENI. PRIETENI AI IAȘULUI

deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului

Dealul Copoului a fremătat ieri, 26 septembrie 2016, de emoția începutului unui nou an academic la Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași. Într-un loc simbolic în care istoria respiră prin fiecare detaliu de arhitectură și fiecare piesă spune o poveste, dl. prof. univ. dr. Doru Adrian PĂNESCU, Președinte al Senatului TUIASI, a deschis ceremonia oficială care marchează debutul anului universitar.

deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului
prof. univ dr. Dan CAȘCAVAL

În continuare, domnul prof. univ dr. Dan CAȘCAVAL, Rector TUIASI, a prezentat un mesaj invitând la unitate în jurul Iașului. Redăm în cele ce urmează textul discursului.

Dragi colegi, dragi prieteni,

Folosesc “PRIETENI” pentru că am sentimentul puternic că, dincolo de funcții și de autoritatea pe care ți-o conferă acestea, este momentul ca Iașul să fie un loc al prietenilor, cu o voce comună, cu o atitudine comună. Și sunt convins că cei care acum conduc destinele vieții academice, destinele orașului și ale județului, ale vieții culturale, economice și politice trebuie să devină acum PRIETENI. Prieteni şi prieteni cu Iașul.

În primul rând, doresc să vă mulțumesc tuturor pentru prezența onorantă, în această aulă care a devenit mult mai bogată în simboluri cu această zi.

Spaţiu de interferenţă al ideilor, teritoriu interdisciplinar cu valenţe multiculturale, Universitatea trebuie să ofere prin educaţie modele umane şi repere recunoscute, o putere care să te apere, oriunde te-ar purta timpul, asemeni pământului natal sfânt purtat în sandale de războinicii antici.

Situaţia eterogenă din sfera învăţământului superior, mult mai vizibilă odată cu extinderea Uniunii Europene, liberalizarea pieţei internaţionale a muncii, favorizată tot de existenţa unei Europe încă unite au constituit premisele obiective ale apariţiei necesităţii integrării învăţământului superior în spaţiul european. În acest context, învăţământul de inginerie şi arhitectură, promovat în universitatea noastră de cadre didactice de excepţie, prin performanţele remarcabile în plan educaţional şi ştiinţific, creează certitudinea unei educaţii universitare cu adevărat europene.

În aceste condiții, dezvoltarea intelectuală și profesională a oricărui student are tot sprijinul afectiv, uman și logistic pentru atingerea scopului pentru care a fost aleasă această universitate. Evident, că pentru împlinirea acestui deziderat, consecvența și devotamentul față de opțiune devin esențiale. De aceea, sunt convins că următoarea întâlnire în plen în acest amfiteatru sau oriunde altundeva, chiar dacă de finalizare, nu doar de început a unui ciclu de studii, va fi cu adevărat o bucurie pentru cei care vor fi “profitat” din plin de tot ceea ce un dascăl poate dărui învățăceilor săi.

Învăţământul ingineresc în orice domeniu și cel de arhitectură oferă absolvenţilor una dintre cele mai complete pregătiri. Universitatea noastră, integrată mult mai mult decât doar spaţial şi temporal în rândul celor mai de prestigiu universităţi aduce orizonturile fascinante ale educaţiei tehnice la o aruncătură de vis de orice crez în ceea ce poate să îţi ofere pasul de dincolo de pragul şcolii.

De altfel, valoarea educației inginerești, clar cuantificabilă în măsura veniturilor unei persoane pe parcursul unei vieți de muncă, a fost comparată într-un studiu realizat acum 2 ani în Marea Britanie. Așa cum se poate observa din acest slide, inginerii, fără să dețină vreo altă funcție, ocupă primul loc în topul meseriilor “bănoase”, alături de medici și piloți aerieni. Uitându-mă la această ordine, acum doi ani, am spus, și îl rog pe prietenul nostru, părintele Florin, să nu mă omită după această remarcă, din rugăciunile Domniei sale, deci am spus că la noi, ordinea este inversă. Însă, conexiunile cu mediul de afaceri, nu doar din Iași, mi-au arătat că acum, chiar în România, salariile încep să devină un argument serios în alegerea unei meserii tehnice. Astfel, un inginer debutant poate porni de la un salariu deloc de neglijat, de la un nivel de circa 4-500 Euro net și poate ajunge la 7-800 Euro. Debutant.

Din poziția pe care o ocup vremelnic, am încercat să fac o analiză a diferențelor de atractivitate ale meseriilor inginerești din regiunea noastră și cele din zonele Bucureștiului, Clujului sau Timișoarei, mereu repere ale bunăstării. Am constatat, fără nicio urmă de exagerare, că, “diferențele” despre care tot discutăm sunt relativ artificiale și ni se datorează în mare măsura. Am analizat oferta locurilor de muncă având destinație specifică domeniilor universității noastre și angajabilitatea absolvenților, așa cum a rezultat dintr-o situație recentă a Curții de Conturi. Și iată ce se poate observa din al doilea slide:

– procentual, solicitările pentru locuri de muncă oferite de angajatori depășește semnificativ, uneori peste dublu, numărul absolvenților noștri

– în schimb, procentul celor care se angajează, deși ar trebui să fie de 100% conform ofertei, este între 56 și 95%.

De ce? Explicațiile posibile ar fi mai multe, însă, repet, cred că aceste diferențe sunt doar rezultatul unor percepții eronate. Cred că absolvenții noștri ar trebui să aibă mai multă încredere că ceea ce învață în timpul facultății le va fi efectiv de folos apoi. Cred ca absolvenții noștri ar trebui să aibă mai multă încredere în valoarea universității noastre, de fapt, toți studenții în valoarea extraordinară a universităților ieșene. Cred că absolvenții noștri ar trebui să aibă curajul să facă primul pas după absolvire, chiar într-un loc departe de Iași sau de părinți. Și cred că noi, dascălii, ar trebui să îi încurajăm mai mult să facă acest pas.

Odată ce ai urmat cursurile unei universități tehnice, spiritul ingineresc îți va conduce, reflexiv, întreaga viață, oriunde te-ai afla şi orice ai face. În acest sens, poate ca o definiţie anecdotică a modalității în care un inginer privește lumea și ca să închei într-un ton optimist, care, de alfel caracterizează această zi și ar trebui și pe cele care urmează, vă redau următoarea întâmplare:

Un baiețaș de vreo 8 ani îl întreabă pe tatăl său, absolvent al universității noastre (nu contează programul de studii):

  • Tată, ce înseamnă “pompă”?

Tatăl, inginer, se lansează într-o definiție tipică, cu speranța insuflării unui sentiment pozitiv copilului față de o profesiune tehnică:

  • Pompa este un echipament care transportă diferite materiale, cu un circuit de aspirare și unul de refulare, un mecanism cu diferite configurații ș.a.m.d.

În final, după o descriere în detaliu a pompelor pe parcursul câtorva minute bune, poate zeci, tatăl, mirat și bucuros de sursa nedumeririi copilului său, îl întreabă unde a găsit termenul de “pompă”. Copilul îi arătă o carte şi îi spuse:

  • Aici, uite ce scrie : “Cezar a intrat în Roma cu mare pompă”….

Le dorim tuturor celor care vor fi, sunt sau au fost studenţii noştri, să creadă în noi şi să fie convinşi că prin ceea ce au învățat din amfiteatre vor izbândi, iar dumneavoastră, deopotrivă colegi și prieteni, un an cât mai rodnic, plin de bucurii și sănătate.

În această zi specială pentru comunitatea universitară tehnică ieșeană, reprezentanții universităților de stat locale prezenţi la întâlnire: d-na. prof. univ. dr. Atena Elena SIMIONESCU, Rector, Universitatea de Arte ”G. Enescu”; dl. prof. univ. dr. Vasile VÎNTU, Rector, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară ”Ion Ionescu de la Brad”; dl. prof. univ. dr. Gheorghe IACOB – Prorector pentru programe de licenţă şi activităţi de formare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar , Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași, au transmis prin vocea domnului prof. univ. dr. Viorel SCRIPCARIU, Rector Universitatea Tehnică ”Gr. T Popa” din Iași, un mesaj de unitate, cu accent pe cele trei valori majore pe care Universitățile le propun: cunoaștere, demnitate și emancipare.

O prezentare plină de sensibilitate ne-a oferit doamna prof. Liliana ROMANIUC, Director Seven Hills International School, care, împreună cu micuța Zahira, ne-a împărtășit calde gânduri pentru păstrarea inocenței copilăriei la orice vârstă și a îndemnat la momente de reflecție asupra rolului și influenței profesorului  în formarea tinerilor, mai întâi ca oameni, apoi ca viitori ingineri și arhitecți.

deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului
deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului
deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului

Ne-au fost alături cu alese cuvinte și reprezentanții autorităților locale și județene: dl. Mihai CHIRICA, Primar; dl. Maricel POPA, Președinte al Consiliului Județean; dl. Marian GRIGORAȘ, Prefect.

deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului
deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului

Gânduri bune au fost transmise și de dl. Andrei GAZEA, reprezentant al studenților și preot Florin CHIRILĂ, din parohia Tudor Vladimirescu.  

deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului

Prelegerea despre inginer și inginerie a dlui. academician prof. univ. emerit dr. ing. Bogdan SIMIONESCU, Vicepreședinte al Academiei Române, a fost un moment de înaltă ținută, care i-a condus pe cei prezenți printr-un periplu de cunoaștere al acestei ”mari profesiuni”.

deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului

Momentul surpriză al ceremoniei a adus lângă Universitatea Tehnică ieșeană reprezentanții mediului bancar: dl. Bogdan BABICI, Director Grup Retail Raiffeisen Bank; d-na. Areta IVAȘCU, Director Regional Banca Transilvania; d-na. Carmen BREBULEȚ, Director Grup BRD Iași. Studenții cu cele mai bune rezultate în anul școlar 2015 – 2016 s-au bucurat și de recompense financiare, fiind răsplătiți cu câte o bursă în valoare de 1000 lei, oferită de BRD Groupe Societe Generale.

deschidere-de-an-universitar-la-tuiasi-intre-prieteni-prieteni-ai-iasului
TUIASI Logo
Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi Iaşi
TUIASI este printre primele instituții de învățămînt superior de profil tehnic din țară și se încadrează în categoria universităților de cercetare avansată și educație.